Torsdag

Idag borjade jag inte forrens kl 2, sa jag och Ida akte och kikade pa ett gym. Vi har redan kollat pa tva innan, ett var jattefint MEn svindyrt, det andra var billigt men ratt skabbigt. Sa idag kollade vi pa det tredje och sista gymmet. Precis lagom stort, fint och billigt. Perfekt. Tror vi bprjar nu i veckan eller pa mandag.

Nar vi var klara akte vi hem till Emelie och hamtade upp henne for att sedan aka till hennes pool. Sa himla varmt ar det nu och fuktigt som fasen. Sticker du ut handen genom rutan ar du aker bil blir handen blot. Haret blir flottigt pa tva roda, haha... Iaf... sa javla kul var det. Vi stod pa hander, hjulade, volter forsokte rida pa varandras axlar, haha.

Nar jag kom hem var Pop pop (farfar) dar. Han holl pa och snickra upp en grind pa altanen. Alltid lika kul nar han ar har. Han forsoker alltid saga Hej Sofia med en svensk dialekt, haha. Har knappt gjorrt nanting idag med barnen, satte dem i poolen i tva timmar, mat, poolen, lekte skola ett tag sen film och nu sover dem.

Trey gick upp pa overvaningen for att hamta ner badkladerna och sa hor jag han dar uppe, "Sofia.... I need you" Nar jag kommer upp ligger hela strumpladan utdragen och strumpor over HELA golvet. "Oops, no no Trey" sager han... Hehe.

Tack pappa for kommentaren, skrattade sa jag grat. Nej, nu tog jag i, jag grat inte men jag skrattade!:)

Min helg

I fredags var jag som sagt sen till jobbet, men det var ingen fara. Frid och frojd. Jobbade bara 5 timmar, varav 3 av dem satt jag vid datorn. Akte sen hem till Emelie dar "festen" vantade. Hade sa javla kul. Garvade at ALLT! Vi satt ute pa deras altan och drack ol och snackade. Klockan 6.17 pa morgonen vaknar jag av att Emelie borjar plocka undan efter oss. Vi drar ner till hennes rum och sover dar tills 12 nat.

Pa morgonen aker vi till mallet for att hitta mig en klanning som jag kan ha pa min pa Caitlins fodelsedagsfest. Hittade ingen, sa jag lanade en av Emelie. Hittade dock jattesota orhangen som jag hade pa mig. Festen var lyckad.

Emelie: "High five girls" (maste nastan varit med for att forsta, haha)

I sondags, va gjorde vi da?! Vi gick iaf en promenad ner till downtown och satt i varat horn.

I sondags saknade jag faktiskt  ungarna ocksa, hade inte sett dem pa hela helgen. Lilla Abby avbokade dessutom en playdate som hon hade i mandags (idag) for att hon ahde saknat mig och ville hellre leka med mig, aww.. Idag nar hon kom hem fran camp kommer hon springades och kramar mig och fragar "can you hold me?".  Gud vad jag hade saknat henne. Hennes trakiga barbielekar hade jag ocksa saknat. Idag lekte vi dock inte med dem utan vi lekte i poolen idag, sa roligt. Hehe...

Kom nyss hem fran Sofias killes (Evan) softball match. Ratt trakig match, roligare ar det att lyssna pa boysen som snackar vid sidan... Efter matchen gick vi ut och slog lite. Vem var bast? JAG!

Bilder pa bilddagboken:)


Im alive

I natt sov jag hos Emelie. Jag och Ida sov i Morgans (Emelies  unge) talt, lite mysigt. Vaknade av att Emelie fragar om vi vill ha pankakor. Sa javla skont. Och sa skulle jag bara jobba 4 timmar idag, sen en langhelg, kunde inte bli battre. Da ringer Chris och ar orolig for mig. "Sofia, where are you? You started working 15 mins ago and you're never late. Call me" Da borjade jag tydligen 11 istallet for 12.

Ida korde hem mig, var riktigt nervos for att Chirs skulle vara sur eller sa. "Good, you are alive!" Sen skrattade hon och sa typ jag har mina regler och jag vill att du foljer dem, men jag vet hur det ar att vara ung, sa jag bryter garna dem for dig. Du jobbar sa bra och vi litar pa dig till 100% sa jag kan inte vara sur pa dig Sofia, men nasta gang.... Haha. Sa sa hon typ. 3 timmar kvar, sen slutar jag. Yaaaay...

Ikvall blir det kul med tjejerna, hehe. Imorgon fest hos Caitlin. Sondag, brunch och allman bakisdag.

...

En ny svensk tjej har kommit, fran skane.. Igen... Nu ar det tva skaningar har och tre norrlaningar och bara en som pratar rikssvenska (jag). Folk fran E-tuna pratar riktig svenska, haha. Iaf, hon heter Sofia, nu ar vi tre. Jag ar Sofia, Sofia fran norrland ar Fia och den nya Anders (Andersson).

I helgen ska en av dem andra au pairerna sitta barnvakt at mina eftersom Caitlin har fyllt 20, sa det party party. Ska bli kul, bbq/pool party.

Vi svenskar har borjat med en ny tradition. Brunch pa sondagar, vofflor med chocolate chip i. Gott men mattande. Vi gar alltid (tva ganger an sa lange) till Chick 'n Ruth, sa mysigt. Klockan 11 maste alla stalla sg upp och saga nat som jag inte kommer ihag just nu. Typ nat fint om USA, hehe. Det ar iaf ett jattemysigt stalle, alla springer runt och ingen har nan koll. Agarna ar asroliga. Trollar och skriker. Dit ska jag ta med er pappa nar ni kommer.

Annars ar det val inte sa mycket som hander har. Jobba, festa och umgas med mina svennar. Idag fragade forresten Abby och jag kunde stanna foralltid. Aww!

Lite svenskt

Tack mamma for brevet! Roligt tidningsval du gjorde. En tidningen var ratt bra, den andra var for kvinnor 40+. Men tack iaf, fick ju min svenska lasning som jag langtat efter, hehe. Djuvelvralet var det basta helt klart, som jag har saknat det. Ingen har gillade det heller sa jag fick ata allt.

Idag tog det slut, sa jag slangde det i sopptunnan. Trey hittade det och sager "All gone Sofia, little bit sad" Jag" Haha, I thought you didnt like it" "Yea, it yucky" Men hans tvaariga engelska, sa sot. Nu har dem dessutom borjat saga varje gang dem ser ett flygplan (vilket ar var femte minut typ) "Hey buddy, watcha doin up there" med en sydstatsdialekt. Haha.

Ska kila nu, borjar om 10 min.

5 juni

Idag var det 20 ar sedan underbara jag foddes. Mammas och pappas ogensten. Jag har planerat mig 20 ars dag sen jag blev 18, skulle hanga pa laset och allt. Har ar 20 ingenting, lite synd. Vanta bara Sverige tills jag kommer hem, da javlar.

Dagen borjade med att familjen vackte mig vid 9 och sjong for mig, sen somnade jag om. Klockan 10 typ ringer Ida och sjunger, mycket vackert. Nar jag kom ner hade Chris tagit ungarna till Daves jobb, sa jag var hemma sjalv ett tag. Sen kommer Emelie over med en present till mig. Hon hade kopt en ram (som matchar mitt rum) med en bild pa mig och henne i. Sen fick jag ett ascoolt kort. Nar man oppnar det ser det ut som en korg med ballonger i. Sedan akte vi hem till Emsan och lag vid poolen hela dagen. Vid klockan tre akte jag hem igen for da var min overraskning klar. Abby, Trey och Delaney hade dekorerat min tarta. Jag brukar inte gilla tarta alls, men denna var riktigt god. I mallet har finns det en affar dar man kan gora sina egna gosedjur, Abby hade gjort en liten nalle till mig. Sen en teckning av henne och mig och massa hjartan. Av Chris och Dave fick jag $50 pa en mysig resturang som vi gillar.
 
Ungarna var jattemysiga idag, lag och gisade med Abby i nastan en timme, sen kommer Trey och pussar mig och Laney lagger sig pa min mage. Efter vi hade fikat klart akte jag till Emelie igen. Vi fixade oss sen kom Sofia och Elsa och hamtade oss sa akte vi till en Thai resturang. Sen vandrade vi bara i downtown. Fick en till present av tjejerna, presentkort pa en brazilian vax, AJ!

Nasta helg kommer festen. Men dagen idag var BRA! Tack alla. Kandes konstigt och ledsamt att inte vara hemma, men alla har OCH ni dar hemma gjorde min 20 arsdag till en bra dag. TACK!

Ida krya pa dig, det finns tarta sparad till dig.

20 ar imorgon

Imorgon fyller jag 20! Det ar stort, och det kanns jattekonstigt att inte vara hemma med familjen och vannerna men nu ar det som det ar, hehe. Emelie, jag, Ida och Sofia ska ut och kaka imorgon, ska bli kul, sen om tva helger blir det fest!

Emelie berattade forra veckan att en ny svensk au pair skulle komma. "Hon lamnade ett meddelande, Berit har jag for mig att hon hette" Jaha tankte vi, va kul. Sen ringde Emelie upp henne nu i helgen. Tydligen sa var hon inte ny, hon hade redan vart har ett tag. Sen hette hon inte Berit utan Idis. Sen var hon inte fran Sverige utan Ungern. Haha! Bra Emelie.

Igar hade Lilli sin avskedsfest, riktigt mysigt. Alla hade fatt gjort varsin sida som skulle in i en scrap book. Fick faktskt tarar i ogonen nar hon oppnade boken. Efterat aka vi alla till Mallet for att kika pa Knocked up, men 8 forestallningen var slutsald, sa Emelie och jag stannade kvar till 10.20 forestallning. Och det var helt klart vart vantan. Sjukt bra film, skrattade hela tiden. 2 timmar kandes som 30 min.

Bilder ska jag forsoka lagga upp ikvall pa bilddagboken. Ses!

You know you've been in Sweden too long when...

. When a stranger on the street smiles at you, you assume:
a: he is drunk
b: he is insane
c: he's an American

. You see a student taking a front row seat on the bus and wonder "Who does he think he is?"

The reason you take the ferry to Finland is:
a: duty free vodka
b: duty free beer
c: to party hearty...no need to get off the boat in Helsinki, just turn around and do it again on the way back to Sweden.

You refuse to wear a hat, even in minus 20 degree weather.

You get all the Finnish and Norwegians jokes.

You accept that 80 degrees C in a sauna is chilly, but 20 degrees C outside is freaking hot.

It's no longer seems excessive to spend 1,000kr on alcohol in a single night

Having to book seat numbers at a cinema makes perfect sense. And you sit in your booked seat even if there are only 2 other people there and your seat is in the front row, on the side.

You use ?mmmm? as a conversation filler

You wear warm clothing when it's 25 degrees plus in April - because it's April.

You wear shorts and t-shirt when it's barely 10 degrees in July - because it's July.

You get extremely annoyed when the bus is two minutes late.

When a stranger asks you a question in the streets, you think it's normal to just keep walking, saying nothing.

When offered a bottle of beer the first thing you look at is the alcoholic percentage.

?It's 5 degrees outside" does not necessarily mean PLUS 5, it could mean minus 5.

You will squeeze past somebody rather than say excuse me.

You pay the TV-avgift because you think you're getting your money's worth watching SVT.

Haha, hade saaaa kul nar jag laste det har... Njut!


Tack

Har haft san hemlangtan nu. Fodelsedagen narmar sig och det kanns bara konstigt att inte vara hemma. Men mamma, pappa och alla vannerna har och inte minst familjen har har peppat mig sa nu kanns allt bra igen. Det ar lite som en berg-o-dal bana har, ena dagen vill man hem, andra ska man forlanga, hehe. Just nu ska jag forlanga.

Ida kom over idag och holl mig sallskap, jobbade till 10.30 pm idag. Skrattade sa jag har huvudvark. "She left you"! Nar Dave och Chris kom hem bestamde vi oss for att ga en promenad.... kl 11! Forst tankte vi ga ner till havet och kika. Det var sa himla morkt sa hor vi nat i skogen "Horde du? Jag gar inte in dit" sager Ida. haha. Sa vi vande och gick runt kvarteret istallet. Tva minuter tills vi var hemma springer en hund upp till oss, skaller och allt. Ida ar hundradd ocksa. Jag alskar hundar och ar inte alls radd men jag holl pa att skita ner mig. Kl 11, morkt som fasen och du har ingen aning om hunden har rymt eller vad som har hant for ingen agare syns till. Da blir tom jag radd! Haha.

Imorgon ska jag forhoppningsvis till Emelie och sola lite innan jag borjar jobba. Sen jobbar jag till 11pm sa det blir en lugn dag imorgon. Kan behovas, visst mamma?:) Lordag har jag inga planer for an sa lange. Sondag da har Lily sin avskedsfest eller middag. Ska bli kul.